Google+ Followers

Sunday, 1 November 2015

AWAS: Duit yang panas. Rezeki yang tidak berkat…(Posted By:Irfan Khairi)

Sumber: Irfan Khairi  

AWAS: Duit yang panas. Rezeki yang tidak berkat…


Tidak boleh dinafikan lagi, hari ini terjadi disekeliling kita mereka yang suka mengambil kesempatan keatas orang lain. Tambah-tambah lagi dalam keadaan ekonomi yang menekankan, ada pihak yang cuba mengaut keuntungan dengan pelbagai janji-janji manis yang cuma untuk keuntungan diri masing-masing dan mengzalimi orang lain.
Adakalanya juga kita pula terjerumus dalam keadaan demikian hanya disebabkan keadaan yang tertekan membuatkan “desperate” untuk mencari duit dengan apa cara sekali pun. Nauzubillah min zalik.
duitpanas
Ingat bahawa…

Duit yang tak berkat…

Kita akan rasakan ianya tak cukup. Banyak macam mana pun, ia tetap tak cukup. Kita akan sering terkejar-kejarkan lagi kekayaan dengan hasrat ingin memuaskan hati kita sendiri dan mencukupkan perasaan dalam diri. Kita dalam keadaan yang sentiasa terkejar-kejar. Namun, mengejar dunia tidak akan berjaya kerana dunia sentiasa jauh di hadapan kita.

Duit yang tak berkat…

Merosakkan akhlak institusi rumah tangga. Mana tidaknya, duit yang diperolehi secara tidak berkat akan menjadi makan, minum dan tempat berteduh keluarga. Nanti akhlak suami dan isteri entah ke mana dan akhlak anak-anak pula tidak terkawal. Rezeki rumah tangga pula berkurangan – semua kerana duit yang tidak berkat telah menjadi darah daging sekeluarga.

Duit yang tak berkat…

Akan menganggu ketenangan. Selalu sahaja akan dilanda masalah demi masalah yang menganggu jiwa. Belum berpeluang menyelesaikan satu masalah, masalah lain pula yang tiba. Mungkin dengan duit yang berkat, boleh kelihatan tersenyum secara zahir, tetapi batin akan tetap terganggu oleh kerana hidup yang tidak tenteram.

Duit yang tak berkat…

Akan mengundang orang disekeliling tidak suka perilaku kita. Kita akan mendapat musuh, kenalan akan memandang serong, dan keluarga juga akan berkata-kata. Akan sentiasa berasa ragu-ragu dengan keikhlasan orang sekeliling yang mendekati oleh kerana diri sendiri mengamalkan amalan yang tidak berkat, maka dengan orang lain pun akan berasa was-was sentiasa!

Duit yang tak berkat…

Telah disebutkan dalam hadis dari Abu Hurairah, Rasulullah saw bersabda:
Wahai sekalian manusia, sesungguhnya Allah itu baik. Dia tidak akan menerima sesuatu melainkan yang baik pula. Dan sesungguhnya Allah telah memerintahkan kepada orang-orang mukmin seperti yang diperintahkan-Nya kepada para Rasul. Firman-Nya: ‘Wahai para Rasul! Makanlah makanan yang baik-baik (halal) dan kerjakanlah amal shalih. Sesungguhnya Aku Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.’
Tidak kira betapa besarnya tarikan duit yang tidak berkat, walaupun boleh menjanjikan kesenangan dunia, namun ia hanyalah satu kepura-puraan duniawi. Jangan pula itu yang dikejarkan.
Sekiranya ingin memulakan perniagaan, mulakan perniagaan yang mengikut syariah. Pentingkan rezeki dan keberkatan.

No comments:

Post a Comment

JOM LIKE